Consells de compra (9): És segur comprar maquinària d'hostaleria per internet?


Si feu una cerca per internet trobareu molts consells per fer una compra satisfactòria on line. Però totes les pàgines pequen d'un defecte, només valoren la seguretat econòmica en el moment de la compra. Si s'utilitza un protocol segur, les formes de pagament... Feu-ne una ullada perquè val molt la pena tenir-ho en compte. Però es queden pel camí altres consideracions que intentarem aclarir aquí.

Hem de ser molt conscients de a qui estem comprant el producte. El màxim avantatge d'internet és el preu. Però, com aconsegueix una pàgina web vendre a un preu més baix que un comerç tradicional? Bàsicament, reduint costos, riscos i serveis. Pel que fa als costos, la crisi ha portat a moltes empreses a fer un esforç titànic en reduir aquests costos i la situació actual no té res a veure amb els primers anys d'internet i les grans diferències de preus. Ara bé, els serveis sí que segueixen marcant la diferència entre el comerç a través d'internet i el tradicional i això sí que repercuteix en el preu.

Com fer una comparativa de preus entre internet i un comerç tradicional?

Quan comparem preus, hem d'escollir productes exactament iguals, a no ser que tinguem molt clar que són equivalents i puguem comparar-ne dos de diferents. No té res a veure un rentagots de 35x35 dels que ens estan arribant de Grècia, Turquia i fins i tot la Xina, a una màquina també de 35x35 d'alguna marca reconeguda. Ni tampoc dins d'una mateixa marca, amb models diferents (veieu en aquest enllaç els consells que us donàvem per escollir un rentagots o en aquest altre les diferències en l'acer). Una mala comparativa ens porta a errors en la concepció del que és car o econòmic. A més, una empresa que vol donar un bon servei post venda, probablement no baixarà d'uns mínims de qualitat, mentre que una empresa que no es responsabilitza del que ven pot oferir productes de pitjor qualitat donant la sensació que és molt més econòmica.


Com abarateixen costos els comerços per internet?

La major part de comerços que vénen per internet són simples intermediaris. Una petita oficina amb una llarga llista de referències afegides al web sense conèixer el producte. No tenen stock de cap tipus (tot i que molts cops ho posa) i un cop tenen l'ingrés dels diners gestionen l'enviament del producte directe des del magatzem del fabricant. Ni tan sols veuen el producte ni el coneixen. N'hi ha que tenen un coneixement del producte, però aquesta forma de treballar fa que poc a poc et vagis desvinculant de les novetats i no coneixes res que no posi al catàleg del fabricant. Aquest tipus de negoci genera poques despeses (un ordinador i una connexió a internet) i pocs riscos (sempre es cobra per avançat). Per això ens podem trobar casos extrems de gent que ven productes caríssims amb un marge de beneficis inassumible per una empresa tradicional. Comprar en aquestes empreses no té per què ser necessàriament una mala elecció, però hem de tenir molt clar què és el que estem comprant i si la compra ens generarà despeses extra (instal·lació, garanties o altres...). Un bon exercici per conèixer un web, és accedir a la seva adreça a través de Google Maps Street View. Us sorprendrà la quantitat de pàgines d'aspecte professional que darrere no tenen més que una "oficina" en un bloc de pisos.

Una petita part dels comerços que vénen per internet són empreses d'hostaleria amb tenda física que han posat un aparador a internet. Sovint, obligats per la competència que han suposat les pàgines d'internet que vénen sense tenir infraestructura. Els costos segueixen sent es mateixos i, a més, hem d'afegir els derivats de gestionar el web. Per tant, els preus que poden oferir han de ser els mateixos sigui quina sigui la forma de la venta, excepte si varien els serveis afegits al producte.

En què es diferencia la maquinària d'hostaleria d'un bé de consum?

Quan comprem un producte per internet estem acostumats a què el fabricant (i no el web on comprem el producte) es farà càrrec de les reparacions que s'originin durant la durada de la garantia (2 anys). Per a això, amb el tiquet de compra gestionem directament la garantia amb el fabricant, enviant el producte en la caixa original i esperant que ens el tornin reparat.

La maquinària d'hostaleria no està considerada un bé de consum, la durada de la garantia és normalment d'un any i s'exclouen (en funció de cada fabricant) vidres, consumibles, material elèctric... Tampoc s'inclou en la garantia les despeses de tramesa de les peces ni la mà d'obra per substituir-les. A més, la garantia queda anul·lada si la instal·lació no la fa una empresa autoritzada.

Heu de llegir bé el que diu la lletra petita de cada web o preguntar al negoci on esteu comprant quina garantia us donen. Sovint la gent ens pregunta quina durada té, però no es preocupen per què inclou. A Ramírez Hostaleria incloem la mà d'obra, els desplaçaments, les peces, els ports... però això no és lo habitual.

Dret de devolució

El dret de devolució, com la garantia, s'aplica també als béns de consum, però no a la maquinària industrial. Cada empresa tindrà la seva política, però poques apliquen el dret de devolució de 14 dies estàndard a les compres per internet, i les que ho fan avisen que aplicaran uns càrrecs de gestió que no solen especificar. A més,  no sempre s'efectua la devolució en metàl·lic de la resta de l'import.

Entrega

Totes les compres per internet inclouen la tramesa fins a la porta del local a través d'una empresa de missatgeria. No estan obligats a entrar les màquines al local ni a pujar ni un sol escaló, poden deixar el paquet al carrer.

Què hem de saber quan comprem maquinària d'hostaleria?

Sigui quina sigui la forma de compra, hem de tenir molt clares una sèrie de coses:
- El producte necessita l'ajuda d'un professional per ser instal·lat? A banda de les connexions (gas, electricitat, aigua, desaigües...), també hem de tenir en compte que moltes màquines necessiten una posta en marxa.
- Necessitarem formació per utilitzar el producte correctament? Moltes màquines necessiten un manteniment periòdic que pot fer el mateix usuari i que no sol aparèixer als manuals.
- L'empresa on comprem la maquinària té servei tècnic? Si no és així, abans de confirmar la compra ens hem d'assegurar que tindrem un tècnic a prop que tingui recanvis de la màquina que comprarem.
- Estem escollint el producte correcte? 
- Quin serveis afegits aliens al producte estan inclosos en el preu? Garanties extra, instal·lació...

En definitiva, hem de saber si, a més del cost del producte, hem de sumar despeses originades a posteriori (ja sigui en el moment de la compra o en el manteniment)

Per què a Ramírez Hostaleria seguim apostant pel comerç tradicional?

Perquè en aquest sector considerem que segueix sent l'opció més segura i, a la llarga, més econòmica per al client final. El comerç online va tenir una irrupció molt forta, però poc a poc va perdent força i els negocis tradicionals tornen a guanyar terreny degut a què molta gent ha fet males compres per mal assessorament o s'han sentit desamparats quan ha sorgit un problema. 

A la llarga, sabem que una màquina distribuïda per Ramírez Hostaleria acabarà sortint més econòmica pels següents motius:

- Perquè fem un preu especial en la mà d'obra de les reparacions d'aquella màquina durant tota la seva vida útil. Sabem que apliquem uns preus a l'hora bastant per baix de la mitjana professional, però a més fem una rebaixa d'aproximadament un 20% quan reparem les nostres màquines.

- Perquè la garantia Ramírez inclou molt més que el que ens ofereix el fabricant. No deixem màquines aturades esperant que algú ens digui si la causa és responsabilitat del fabricant o no i no cobrem els desplaçaments ni la mà d'obra en garantia.

- Perquè tenim un ampli estoc de recanvis d'allò que venem. Podem reparar la gran majoria d'avaries amb un sol desplaçament i amb poc temps. Això abarateix les reparacions i escurça els temps d'aturada per avaria de les màquines (que deixen de generar ingressos o provoquen pèrdues). No podem fer el mateix amb totes aquelles màquines que ens arriben d'altres distribuïdors i que, com a norma, necessitarem un parell de dies perquè ens arribi el recanvi o haurem d'adaptar peces d'altres fabricants (la reparació serà més cara perquè necessitarem més temps)

- Perquè us assessorarem bé, pensant sempre en el bé del vostre negoci i no en el benefici propi. Tres generacions ens han ensenyat que això és una carrera de fons i que els clients es guanyen amb un bon servei i estalviant-los diners i disgustos.

Així, a la pregunta de si és segur comprar per internet. Està clar que la resposta és sí sempre que es segueixin uns mínims de responsabilitat. El que cal valorar és si compensa econòmicament comprar lluny de casa, a algú que no coneixem, acceptant unes clàusules abusives (que a la pràctica anul·len completament la garantia i el dret de reclamació, ja que acceptem que qualsevol disputa es dirimirà als tribunals del lloc d'origen del web). 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada